ارتباط دیابت وبیماری قلبی ازطریق یک مسیر بیوشیمیایی

 بیماری قلبی یک مشکل عمده درسلامت کل جامعه محسوب می شود، این مشکل در میان افراد مبتلا به دیابت 4 برابر سایرافراد است. تحقیقاتی که درمجله ی Natureمنتشر گردید پنجره ای را به ارتباط بین مشکلات قلبی و میزان قندخون گشوده است. در این تحقیق یک مسیر بیوشیمیایی  که دلیل اختلال ضربان قلب هنگام بالا رفتن مقدار قند خون است، کشف شد.

نویسنده ی این مقاله Donald Bersرئیس دپارتمان فارماکولوژی دانشگاه کالیفرنیا می گوید: درک جدید ارتباط مولکولی بین مشکلات قلبی وافزایش قند خون راه را برای ابداع استراتژیهای  جدید درمانی برای حفاظت از قلب بیماران مبتلا به دیابت گشوده است.

دانشمندان آمریکایی و نیوزیلندی در این تحقیق موفق شدند از طریق آزمایشات مولکولی بروی پروتئین ها و بافتهای موش صحرایی و انسان نشان دهند که بالا رفتن مقدار قند خون که مشخصه ی اصلی بیماری دیابت است، موجب می گردد یک مولکول قندی بنام O-GlcNAcدرسلولهای قلبی به جایگاه ویژه ای بروی یک  پروتئین که به نام CaMKIIمعروف است، متصل شود.

 این کشف بسیار مهم است زیرا پروتئین CaMKIIنقش اصلی را در تنظیم میزان کلسیم،  فعالیت الکتریکی و ضربان قلب بعهده دارد. اتصال این پروتئین به مولکول O-GlcNAcموجب فعالیت بیش از حد و طولانی مدت CaMKIIمی شود که نتیجه ی آن آریتمی کامل قلبی در مدت چند دقیقه است. دانشمندان توانستند از آریتمی قلبی با ممانعت  ازعملکرد CaMKIIیا ممانعت از اتصال آن با O-GlcNAcجلوگیری کنند.

دکتر Bersمی گوید: درحالیکه مدتها است دانشمندان از نقش حیاتی CaMKIIدر فعالیت طبیعی قلب مطلع بودند، تحقیق ما اولین مطالعه ای است که O-GlcNAcرا به عنوان  فعال کننده ی مستقیم CaMKIIدر زمان هایپرگلایسمی شناسایی کرده است.

دانشمندان با استفاده از هنر تکنیک تصویربرداری، جایگاه ویژه ای را که مولکول شکر به پروتئین  CaMKIIمتصل می شود و چگونگی ایجاد آریتمی وابسته به کلسیم بر اثر این اتصال را نشان دادند.

به گفته ی دکتر Gerald Hartاز دانشگاه John Hopkins: از آنجائیکه O-GlcNAcمستقیماً از گلوکز سنتز می شود و به عنوان حسگر اصلی غذایی در تنظیم اکثر فرآیندهای سلولی نقش دارد، جای تعجب نیست که اتصال این قند به پروتئین به عنوان مکانیزیم اصلی مولکولی در سمیت گلوکز در دیابت باشد.

دکتر Hart  میگوید: این تحقیق تا به امروز واضحترین تحقیق در زمینه ی مکانیسم تاثیر بالا بودن غلظت گلوکز و تاثیر مستقیم آن بر عملکرد یک پروتئین تنظیمی حیاتی است و یافته های این تحقیق مسلما به ابداع روشهای جدید درمانی برای بیماری قلبی- عروقی دیابتی و سایر درمانها علیه سمیت گلوکز در سایر بافتهایی که تحت تاثیر دیابت قرار می گیرند نظیر شبکیه ، سیستم عصبی و کلیه ها کمک خواهد کرد. در بخش دیگری از این تحقیق ، دانشمندان کشف کردند که غلظت O-GlcNAcمتصل به CaMKIIدر نمونه های تهیه شده از قلب و مغز انسانهایی که به  دیابت مبتلا بودند و مرده اند، افزایش یافته است و بیشترین مقدار آن در بیمارانی مشاهده شد که همزمان به نارسایی قلبی و دیابت  مبتلا بودند.

 یافته های این تحقیق بی شک خبر بسیار خوبی برای مبتلایان به دیابت است  بنا به گزارش انجمن دیابت آمریکا بیش از 65 درصد از این افراد به دلیل بیماری قلبی یا سکته جان خود را از دست می دهند.

منبع: www.redorbit.com